1libro1euro

1 Libro = 1 Euro ~ Save The Children

traductor

Charles Darwin quotation

Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge: it is those who know little, and not those who know much, who so positively assert that this or that problem will never be solved by science

Jean-Baptiste Colbert quotation

L'art de l'imposition consiste à plumer l'oie pour obtenir le plus possible de plumes avec le moins possible de cris

Somebody quotation

El miedo es la via perfecta hacia el lado oscuro. El miedo lleva a Windows, Windows a la desesperacion, esta al odio hacia Bill Gates y ese odio lleva a LINUX

Vares Velles

Vares Velles
Al Tall

Això és Espanya (vara seguidilla) per Al Tall

divendres, 18 de març del 2011

De bilingüismes, diglòssies i falsos radicalismes

Anit mateix vaig tornar a comprovar com ho tenim de difícil (fotut? pelut?) en aquest meu país o innominada comunitat de discutits i discutibles símbols.

Protagonista, una bona dona amb el seu net, un espavilat xinet d'ètnia no han, xerraire i actiu com ho solen ser aquests al·lotets.

El menut que entén i ja xampurreja tant el valencià com l'espanyol, en un moment donat amolla una frase en espanyol i la meva cunyada, que sap quin peu calça la iaia, li diu, innocent: - xe, això com és que em parles en castellà? si t'arriba a sentir ton pare...-

-És que el meu gendre es molt catalanista, - que diu la iaia fent cara de pocs amics.

-Dona, ja és bo que el xiquet parle els dos idiomes, - que li dic jo conciliador.

I, aleshores, la bona iaia, amollà la frase gloriosa: - Més m'haguera valgut que m'hagueren ensenyat més castellà i menos valencià -

I no me'n vaig poder estar de dir-li, mentre la dona m'estirava i em feia senyals perquè em callés - Entenc que et dolgues de no saber tant d'espanyol com voldries, però, per què doldre't de saber el valencià que saps, i que no t'ensenyaren a l'escola, sinó els teus pares?

-O siga que eres com el meu gendre, un catalanista radical també.

Ho vaig deixar estar.

Una vegada més havia pogut comprovar quina aigua porta la sèquia, que a València, quan algú t'acusa de catalanista, només està intentant amagar-se a ell mateix, el seu odi pel valencià.

I això, aquest auto-odi disfressat d'orgull valencianista, és realment complicat de solucionar.

Quina diferència amb aquella velleta gallega que em vaig trobar l'any 74 a la ria Pasaxes, la qual, davant les meues evidents dificultats per entendre-la, em va dir allò que més d'un cop he recordat: "Ti non comprendes. Si non comprendes, vaite a escola."

1 comentari:

Bernat ha dit...

"I això, aquest auto-odi disfressat d'orgull valencianista, és realment complicat de solucionar"

Crec que has ficat el dit a la ferida.

Jo crec que mes que odi es vergonya, sentiment d'inferioritat.
Qualsevol projecte de païs ha de començar per atacar i vencer aquest sentiment d'odi-inferioritat o no podrá reeixir.

Salut i segueix aixi. Sempre es estimulant llegir-te.