Joan Francesc Mira
De tant en tant, la relectura —completa o fragmentària— d’algun paper clàssic em torna a convéncer  de la necessitat de tornar-hi una vegada i  una altra. Com, ara mateix, a Alexis de Tocqueville i a De la démocratie en Amérique, del 1835, font inexhaurible d’idees i  pou de clarividència. És un misteri com  va poder aquell jove francés, més aviat  conservador, projectar cap a un futur possible tantes reflexions que mai no han estat superades. Aquestes, per exemple, tretes d’un dels darrers capítols, on Tocqueville es proposa dibuixar els trets nous sota  els quals el despotisme pot mostrar-se al  món. No pensava en els trets antics, que  són sempre els mateixos, pensava en un  despotisme nou, amable, subtil i penetrant. La primera condició és l’existència  d’una multitud innombrable d’homes,  tots semblants, “qui tournent sans repos pour se procurer de petits et vulgaires plaisirs”, amb els quals s’atipen i s’omplin la  vida. En aquesta multitud cadascú, vivint  per a ell mateix, és estrany al destí dels  altres. Quant a la resta dels conciutadans,  els està a prop, però no els veu, els toca,  però no els sent. Sobre aquesta massa d’individus, dedicats a la pròpia distracció, als  “petits i vulgars plaers” i als interessos  immediats, incapaços d’associar-se per a  resistir el poder (ara seria també el poder  dels “mercats”, de la publicitat, del consum permanent sense seny), sobre aques ta raça d’homes, hi ha “un poder immens i  tutelar que s’encarrega d’assegurar la  seua gratificació i el seu plaer, i de vetlar  pel seu destí”. És un poder minuciós, regular, provident, i amable, que busca mantindre’ns en una infantesa perpètua. A  aquest poder li agrada que la gent s’ho  passe bé, a condició que no pensen més  que a passar-s’ho bé. Aquest poder, que no  és només el poder de l’Estat, esdevé  l’agent i l’àrbitre del benestar de la gent,  procura la seua seguretat, preveu i satisfà  les seues necessitats, facilita els seus  plaers, combina i promou els seus consensos bàsics. I, finalment, els estalvia la  preocupació de pensar i la molèstia i la incomoditat de viure. “No trenca les voluntats, però les amolleix, les apaga, les  insensibilitza”. Com ens pogué veure tan  clarament, fa prop de dos-cents anys? 
Publicat al Quadern de El País
 
 
 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada