GUIA DE HANDY PER A LA CIÈNCIA MODERNA
1. Si és verd o es belluga, és Biologia.
2. Si fa molta pudor, és Química.
3. Si no funciona, és Física.
EXTENSIONS DE CERF A LA GUIA DE HANDY PER A LA CIÈNCIA MODERNA
4. Si és incomprensible és Matemàtiques.
5. Si no té trellat, és Economia o Filosofia.
PRINCIPI DE BARR SOBRE LA INÈRCIA
Demanar-los a un grup de científics que revisin les seves teories és igual que demanar-los a una colla de policies que revisin la llei.
LA FAL·LÀCIA DE SAGAN
Dir que un ésser humà no és més que un conjunt de molècules, és com dir que una obra de Shakespeare no és més que un conjunt de paraules.
PRIMERA LLEI DE LA FÍSICA DE PARTÍCULES
Quant més curta sigui la vida d'una partícula, més car resultarà produir-la.
SEGONA LLEI DE LA FÍSICA DE PARTÍCULES
Els blocs bàsics que constitueixen la matèria no es troben a la naturalesa.
PRIMERA LLEI DEL PROGRÉS CIENTÍFIC
L'avanç de la ciència pot ser mesurat per la velocitat amb que van acumulant-se excepcions a les lleis establertes abans.
Corol·laris
1. Les excepcions sempre són més nombroses que les regles.
2. Sempre hi han excepcions per a les excepcions establertes.
3. Quan arribes a dominar les excepcions, resulta impossible recordar-se'n de a quina regla corresponen.
EXCLUSIONS DE GOLOMB ALS MODELS MATEMÀTICS
1. No creguis en les conseqüències de 33è ordre d'un model de primer ordre. Lema publicitari: "Cum grano salis".
2. No extrapolis més enllà de la regió indicada. Lema publicitari: "no et passis de la ratlla".
3. No apliquis cap model fins que no comprenguis els principis simplificats sobre els que s'hi basa i no comprovis si són aplicables. Lema publicitari: "Useu d'acord amb les indicacions".
4. No creguis mai que el model és la realitat. Lema publicitari: "no et mengis el menú".
5. No distorsionis la realitat per a que s'ajusti al model. Lema publicitari: "El Mètode Procust".
6. No et limitis a un model només. Utilitzar-ne més d'un pot ser útil per a comprendre els distints aspectes d'un únic fenomen. Lema publicitari: "Legalització de la poligàmia".
7. No defenguis un model desprestigiat. Lema publicitari: "No demanis la lluna en un cove".
8. No t'enamoris del teu model. Lema publicitari: "Pigmalió".
9. No apliquis la terminologia del Tema A al Tema B si no és per enriquir algun dels dos. Lema publicitari: "Renovar-se o morir".
10. No pensis que has destruït un dimoni només perquè li has posat un nom. Lema publicitari: "Rumpelstiltskin".
1. Si és verd o es belluga, és Biologia.
2. Si fa molta pudor, és Química.
3. Si no funciona, és Física.
EXTENSIONS DE CERF A LA GUIA DE HANDY PER A LA CIÈNCIA MODERNA
4. Si és incomprensible és Matemàtiques.
5. Si no té trellat, és Economia o Filosofia.
PRINCIPI DE BARR SOBRE LA INÈRCIA
Demanar-los a un grup de científics que revisin les seves teories és igual que demanar-los a una colla de policies que revisin la llei.
LA FAL·LÀCIA DE SAGAN
Dir que un ésser humà no és més que un conjunt de molècules, és com dir que una obra de Shakespeare no és més que un conjunt de paraules.
PRIMERA LLEI DE LA FÍSICA DE PARTÍCULES
Quant més curta sigui la vida d'una partícula, més car resultarà produir-la.
SEGONA LLEI DE LA FÍSICA DE PARTÍCULES
Els blocs bàsics que constitueixen la matèria no es troben a la naturalesa.
PRIMERA LLEI DEL PROGRÉS CIENTÍFIC
L'avanç de la ciència pot ser mesurat per la velocitat amb que van acumulant-se excepcions a les lleis establertes abans.
Corol·laris
1. Les excepcions sempre són més nombroses que les regles.
2. Sempre hi han excepcions per a les excepcions establertes.
3. Quan arribes a dominar les excepcions, resulta impossible recordar-se'n de a quina regla corresponen.
EXCLUSIONS DE GOLOMB ALS MODELS MATEMÀTICS
1. No creguis en les conseqüències de 33è ordre d'un model de primer ordre. Lema publicitari: "Cum grano salis".
2. No extrapolis més enllà de la regió indicada. Lema publicitari: "no et passis de la ratlla".
3. No apliquis cap model fins que no comprenguis els principis simplificats sobre els que s'hi basa i no comprovis si són aplicables. Lema publicitari: "Useu d'acord amb les indicacions".
4. No creguis mai que el model és la realitat. Lema publicitari: "no et mengis el menú".
5. No distorsionis la realitat per a que s'ajusti al model. Lema publicitari: "El Mètode Procust".
6. No et limitis a un model només. Utilitzar-ne més d'un pot ser útil per a comprendre els distints aspectes d'un únic fenomen. Lema publicitari: "Legalització de la poligàmia".
7. No defenguis un model desprestigiat. Lema publicitari: "No demanis la lluna en un cove".
8. No t'enamoris del teu model. Lema publicitari: "Pigmalió".
9. No apliquis la terminologia del Tema A al Tema B si no és per enriquir algun dels dos. Lema publicitari: "Renovar-se o morir".
10. No pensis que has destruït un dimoni només perquè li has posat un nom. Lema publicitari: "Rumpelstiltskin".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada