Un article de Le Monde
LA POLLUTION SONORE MENACE LE MAMMIFÈRES MARINS
Les sonar militaires à basse fréquence et la prospection pétrolière offshore provoquen la mort de grands cétacés.
La mer, monde du silence? Poétique, mais faux. L'environnement marin est empli de bruits naturels provenant des vagues, du vent et de la pluie, ainsi que des sons émis par les organismes vivants. Auxquels s'ajoutent, et de manière croissante, les sons d'origine humaine. Une véritable pollution sonore dont les conséquences peuvent être dramatiques pour les mammifères marins, et contre laquelle se mobilise un nombre croissant de scientifiques et d'environnementalistes.
Le 24 septembre 2002, entre les Canaries et le détroit de Gibraltar, des bateaux de l'OTAN procèdent à un exercice. Le même jour, 14 baleines à bec s'échouent sur les plages avoisinantes. L'autopsie révèle des lésions au niveau des oreilles internes. Cet échouage massif n'est pas le premier, mais cette fois, le doute n'est plus permis : des sons de forte puissance peuvent provoquer la mort de grands cétacés, déjà fortement menacés par la chasse et la pêche.
Principaux accusés : les sonars militaires à basse fréquence employés pour détecter les sous-marins, et les canons à air de forte puissance utilisés pour la prospection pétrolière offshore. " Depuis les années 1990, plusieurs échouages, majoritairement de baleines à bec, ont été corrélés avec des exercices navals mettant en oeuvre des sonars actifs de forte puissance, et parfois également avec des tirs sismiques ", confirme Xavier Lurton, coauteur d'un rapport sur l'analyse des risques de la pollution sonore pour les mammifères marins.
"Smog acoustique"
Responsable à l'Institut français de recherche pour l'exploitation de la mer (Ifremer) du service acoustique sismique de Brest, ce spécialiste rappelle que la marine américaine comme l'industrie pétrolière offshore ont consenti des investissements importants, ces dernières années, " pour financer auprès de la communauté académique des études visant à limiter ces risques ". Et que plusieurs pays (Australie, Nouvelle-Zélande, Brésil, Royaume-Uni) ont mis en place des réglementations plus contraignantes en matière d'exploration pétrolière offshore.
Tout n'est pas résolu pour autant, loin s'en faut. Car les flottes de commerce croissent au rythme de la mondialisation, et emplissent les mers d'un constant grondement. Selon le rapport de l'Ifremer, l'intensité sonore y aurait ainsi augmenté en moyenne, depuis un demi-siècle, " de 10 décibels dans la gamme des centaines de Hz ". Un " smog acoustique " d'autant plus gênant que les mammifères marins ont recours à l'écholocalisation pour communiquer, se repérer ou rechercher leur nourriture. La cacophonie ambiante leur fait perdre le sens de l'orientation, les oblige à abandonner certains habitats, multiplie les dangers de collision avec les navires. Venant s'ajouter au bilan de la chasse baleinière légale (1 500 animaux par an) et aux captures accidentelles de dauphins et de cétacés par les filets de pêche (plusieurs dizaines de milliers par an), ces perturbations menacent un peu plus la survie des espèces les plus menacées.
" Pour mieux comprendre la manière dont cette pollution sonore affecte ces animaux, il faut d'abord établir la source de ces bruits, et la manière dont ils se propagent ",précise Michel André, directeur du laboratoire d'applications bioacoustiques à l'université polytechnique de Catalogne (Espagne). Son équipe travaille à définir le seuil maximal de bruit tolérable par les cétacés, et à établir une cartographie de la pollution sonore sur les côtes espagnoles. Michel André espère élargir ce dernier projet au niveau mondial grâce à la campagne Changing Oceans, lancée le 10 juillet, à Marseille, par la fondation suisse Antinea : une expédition menée à bord d'un ancien navire de guerre visant à recueillir des données sur une centaine d'aires marines protégées mais qui cherche encore l'essentiel de son financement.
Urgence à agir
En attendant, que faire ? En décembre 2008, à la neuvième conférence des parties de la Convention sur les espèces migratoires (CMS), la Communauté européenne a présenté un projet de résolution invitant instamment la communauté internationale à examiner des mesures visant à réduire le bruit sous-marin. Création de " zones de protection " dans les mers et les bassins fermés, meilleur contrôle des niveaux sonores, constitution de bases de données indiquant la provenance des sons produits par l'homme : tout ou presque reste à mettre en oeuvre.
Et il y a urgence à agir. Selon le dernier rapport du Groupe intergouvernemental d'experts sur l'évolution du climat (GIEC), publié fin 2007, l'augmentation des niveaux de dioxyde de carbone dans l'atmosphère va entraîner une acidification des mers et des océans. Or, cette acidification pourrait contribuer à rendre l'environnement marin plus bruyant, en diminuant la capacité d'absorption des sons à basse fréquence. Si rien ne vient enrayer cette évolution, les baleines, demain, pourront-elles encore s'entendre chanter?
Catherine Vincent
© Le Monde
LA CONTAMINACIÓ SONORA AMENAÇA ELS MAMÍFERS MARINS
Els sonars militars de baixa freqüència i la prospecció petrolífera offshore provoquen la mort de grans cetacis
La mar, un món de silenci? Poètic, però fals. El medi marí és plé de sorolls naturals que provenen de les onades, del vent i de la pluja, així com del sons emesos pels organismes vius. A tots aquests sorolls s'afegeixen, en forma creixent, els sons d'origen humà. Una veritable contaminació sonora les conseqüències de la qual poden ser dramàtiques per als mamífers marins, i contra la qual es mobilitza un nombre creixent de científics i ecologistes.
El 24 de setembre de 2002, entre les Canàries i el districte de Gibraltar, vaixells de l'OTAN feien uns exercicis. El mateix dia, 14 balenes picudes (zífids) quedaven varades a les platges veïnes. L'autòpsia revelà lesions a l'oïda interna. Aquest varament massiu no havia estat el primer, però aquest cop, no hi hagué cap dubte: els sons d'alta potència poden provocar la mort de grans cetacis, ja fortament amenaçats per la caça i la pesca.
Principals acusats: els sonars militars de baixa freqüència emprats per detectar els submarins, i els canons d'aire a pressió utilitzats per a la prospecció petrolífera offshore. “Desde els anys 1990, molts varaments, majoritàriament de zífids, han estat relacionats amb exercicis navals que utilitzaven sonars actius de forta potència, i també amb trets sísmics”, confirma Xavier Lurton, coautor d'un article sobre l'anàlisi dels riscos de la contaminació sonora per als mamífers marins.
“Smog acústic”
Responsable a l'Institut francès d'investigació per a l'explotació de la mar (Ifremer) del servei acústic sísmic de Brest, aquest especialista recorda que la marina americana com la indústria petrolífera offshore han comportat importants inversions, aquests darrers anys, “per a finançar dins la comunitat acadèmica estudis en vistes a limitar aquests riscos”. I que molts països (Austràlia, Nova Zelanda, Brasil, Regne Unit) han posat en marxa reglamentacions restrictives en matèria d'explotació petrolífera offshore.
No tot ha estat resolt tanmateix, lluny d'això. Perquè les flotes de comerç creixen al ritme de la globalització, i omplen les mars d'un fragor constant. Segons l'estudi de l'Ifremer, la intensitat sonora s'hauria incrementat de mitjana, en cinquanta anys, “en 10 decibels en la gamma dels centenars de Hz”. Un “somg acústic” absolutamen vergonyós si tenim en compte que els mamífers maris acudeixedn a l'ecolocalització per comunicar-se, navegar o cercar el seu aliment. La cacofonia ambiental els fa perdre el sentit de l'orientació, els obliga a abandonar certs hàbitats, multiplica els perills de colisió amb els vaixells. Tot açò afegit al balanç de la caça balenera legal (1500 animals l'any) i a les captures accidentals de dofins i de cetacis per les xarxes de pesca (moltes desenes de miler l'any), aquestes perturbacions amenacen un poc més la supervivència de les espècies més amenaçades.
“Per comprendre millor la manera en la qual aquesta contaminació sonora afecta aquests animals, cal primer establir la font d'aquests sorolls, i la manera en la qual es propaguen”, precisa Michel André, director del laboratori d'aplicacions bioacústiques a la universitat politècnica de Catalunya (Espanya). El seu equip treballa en definir el soroll màxim tolerable per als cetacis, i en establir una cartografia de la contaminació sonora a les costes espanyoles. Michel André confia en ampliar aquest darrer projecte a nivell mundial gràcies a la campanya Chanching Oceans, llançada el 10 de juliol, a Marsella, per la fundació suïssa Antinea: una expedició a bord d'un antic navili de guerra que pretèn recollir dades d'un centenar d'àrees marines protegides però que encara està buscant la major part del seu finançament.
Urgència d'actuar
Mentrestant, què fer? En desembre del 2008, a la novena conferència dels components de la Convenció sobre les espècies migratòries (CMS), La Comunitat Europea va presentar un projecte de resolució en què instava a la comunitat internacional a adoptar mesures tendents a reduir el soroll submarí. La creació de “zones de protecció” de la mar i les conques tancades, un millor control dels nivells sonors, la constitució de bases de dades que indiquin l'origen dels sons produïts per l'home: quasi tot està per fer.
I hi tenim urgència d'actuar. Segons l'informe del Grup intergovernamental d'experts sobre l'evolució del clima (GIEC), publicat a finals de 2007, l'augment dels nivells de diòxid de carboni a l'atmosfera implicà una acidificació de les mars i oceans. A més, aquesta acidificació podria contribuir a transformar el medi marí en més sorollós, al disminuir la capacitat d'absorció de sons de baixa freqüència. Si no invertim aquesta tendència, podrem continuar, demà, sentint cantar les balenes?
Catherine Vincent
© Le Monde
LA POLLUTION SONORE MENACE LE MAMMIFÈRES MARINS
Les sonar militaires à basse fréquence et la prospection pétrolière offshore provoquen la mort de grands cétacés.
La mer, monde du silence? Poétique, mais faux. L'environnement marin est empli de bruits naturels provenant des vagues, du vent et de la pluie, ainsi que des sons émis par les organismes vivants. Auxquels s'ajoutent, et de manière croissante, les sons d'origine humaine. Une véritable pollution sonore dont les conséquences peuvent être dramatiques pour les mammifères marins, et contre laquelle se mobilise un nombre croissant de scientifiques et d'environnementalistes.
Le 24 septembre 2002, entre les Canaries et le détroit de Gibraltar, des bateaux de l'OTAN procèdent à un exercice. Le même jour, 14 baleines à bec s'échouent sur les plages avoisinantes. L'autopsie révèle des lésions au niveau des oreilles internes. Cet échouage massif n'est pas le premier, mais cette fois, le doute n'est plus permis : des sons de forte puissance peuvent provoquer la mort de grands cétacés, déjà fortement menacés par la chasse et la pêche.
Principaux accusés : les sonars militaires à basse fréquence employés pour détecter les sous-marins, et les canons à air de forte puissance utilisés pour la prospection pétrolière offshore. " Depuis les années 1990, plusieurs échouages, majoritairement de baleines à bec, ont été corrélés avec des exercices navals mettant en oeuvre des sonars actifs de forte puissance, et parfois également avec des tirs sismiques ", confirme Xavier Lurton, coauteur d'un rapport sur l'analyse des risques de la pollution sonore pour les mammifères marins.
"Smog acoustique"
Responsable à l'Institut français de recherche pour l'exploitation de la mer (Ifremer) du service acoustique sismique de Brest, ce spécialiste rappelle que la marine américaine comme l'industrie pétrolière offshore ont consenti des investissements importants, ces dernières années, " pour financer auprès de la communauté académique des études visant à limiter ces risques ". Et que plusieurs pays (Australie, Nouvelle-Zélande, Brésil, Royaume-Uni) ont mis en place des réglementations plus contraignantes en matière d'exploration pétrolière offshore.
Tout n'est pas résolu pour autant, loin s'en faut. Car les flottes de commerce croissent au rythme de la mondialisation, et emplissent les mers d'un constant grondement. Selon le rapport de l'Ifremer, l'intensité sonore y aurait ainsi augmenté en moyenne, depuis un demi-siècle, " de 10 décibels dans la gamme des centaines de Hz ". Un " smog acoustique " d'autant plus gênant que les mammifères marins ont recours à l'écholocalisation pour communiquer, se repérer ou rechercher leur nourriture. La cacophonie ambiante leur fait perdre le sens de l'orientation, les oblige à abandonner certains habitats, multiplie les dangers de collision avec les navires. Venant s'ajouter au bilan de la chasse baleinière légale (1 500 animaux par an) et aux captures accidentelles de dauphins et de cétacés par les filets de pêche (plusieurs dizaines de milliers par an), ces perturbations menacent un peu plus la survie des espèces les plus menacées.
" Pour mieux comprendre la manière dont cette pollution sonore affecte ces animaux, il faut d'abord établir la source de ces bruits, et la manière dont ils se propagent ",précise Michel André, directeur du laboratoire d'applications bioacoustiques à l'université polytechnique de Catalogne (Espagne). Son équipe travaille à définir le seuil maximal de bruit tolérable par les cétacés, et à établir une cartographie de la pollution sonore sur les côtes espagnoles. Michel André espère élargir ce dernier projet au niveau mondial grâce à la campagne Changing Oceans, lancée le 10 juillet, à Marseille, par la fondation suisse Antinea : une expédition menée à bord d'un ancien navire de guerre visant à recueillir des données sur une centaine d'aires marines protégées mais qui cherche encore l'essentiel de son financement.
Urgence à agir
En attendant, que faire ? En décembre 2008, à la neuvième conférence des parties de la Convention sur les espèces migratoires (CMS), la Communauté européenne a présenté un projet de résolution invitant instamment la communauté internationale à examiner des mesures visant à réduire le bruit sous-marin. Création de " zones de protection " dans les mers et les bassins fermés, meilleur contrôle des niveaux sonores, constitution de bases de données indiquant la provenance des sons produits par l'homme : tout ou presque reste à mettre en oeuvre.
Et il y a urgence à agir. Selon le dernier rapport du Groupe intergouvernemental d'experts sur l'évolution du climat (GIEC), publié fin 2007, l'augmentation des niveaux de dioxyde de carbone dans l'atmosphère va entraîner une acidification des mers et des océans. Or, cette acidification pourrait contribuer à rendre l'environnement marin plus bruyant, en diminuant la capacité d'absorption des sons à basse fréquence. Si rien ne vient enrayer cette évolution, les baleines, demain, pourront-elles encore s'entendre chanter?
Catherine Vincent
© Le Monde
LA CONTAMINACIÓ SONORA AMENAÇA ELS MAMÍFERS MARINS
Els sonars militars de baixa freqüència i la prospecció petrolífera offshore provoquen la mort de grans cetacis
La mar, un món de silenci? Poètic, però fals. El medi marí és plé de sorolls naturals que provenen de les onades, del vent i de la pluja, així com del sons emesos pels organismes vius. A tots aquests sorolls s'afegeixen, en forma creixent, els sons d'origen humà. Una veritable contaminació sonora les conseqüències de la qual poden ser dramàtiques per als mamífers marins, i contra la qual es mobilitza un nombre creixent de científics i ecologistes.
El 24 de setembre de 2002, entre les Canàries i el districte de Gibraltar, vaixells de l'OTAN feien uns exercicis. El mateix dia, 14 balenes picudes (zífids) quedaven varades a les platges veïnes. L'autòpsia revelà lesions a l'oïda interna. Aquest varament massiu no havia estat el primer, però aquest cop, no hi hagué cap dubte: els sons d'alta potència poden provocar la mort de grans cetacis, ja fortament amenaçats per la caça i la pesca.
Principals acusats: els sonars militars de baixa freqüència emprats per detectar els submarins, i els canons d'aire a pressió utilitzats per a la prospecció petrolífera offshore. “Desde els anys 1990, molts varaments, majoritàriament de zífids, han estat relacionats amb exercicis navals que utilitzaven sonars actius de forta potència, i també amb trets sísmics”, confirma Xavier Lurton, coautor d'un article sobre l'anàlisi dels riscos de la contaminació sonora per als mamífers marins.
“Smog acústic”
Responsable a l'Institut francès d'investigació per a l'explotació de la mar (Ifremer) del servei acústic sísmic de Brest, aquest especialista recorda que la marina americana com la indústria petrolífera offshore han comportat importants inversions, aquests darrers anys, “per a finançar dins la comunitat acadèmica estudis en vistes a limitar aquests riscos”. I que molts països (Austràlia, Nova Zelanda, Brasil, Regne Unit) han posat en marxa reglamentacions restrictives en matèria d'explotació petrolífera offshore.
No tot ha estat resolt tanmateix, lluny d'això. Perquè les flotes de comerç creixen al ritme de la globalització, i omplen les mars d'un fragor constant. Segons l'estudi de l'Ifremer, la intensitat sonora s'hauria incrementat de mitjana, en cinquanta anys, “en 10 decibels en la gamma dels centenars de Hz”. Un “somg acústic” absolutamen vergonyós si tenim en compte que els mamífers maris acudeixedn a l'ecolocalització per comunicar-se, navegar o cercar el seu aliment. La cacofonia ambiental els fa perdre el sentit de l'orientació, els obliga a abandonar certs hàbitats, multiplica els perills de colisió amb els vaixells. Tot açò afegit al balanç de la caça balenera legal (1500 animals l'any) i a les captures accidentals de dofins i de cetacis per les xarxes de pesca (moltes desenes de miler l'any), aquestes perturbacions amenacen un poc més la supervivència de les espècies més amenaçades.
“Per comprendre millor la manera en la qual aquesta contaminació sonora afecta aquests animals, cal primer establir la font d'aquests sorolls, i la manera en la qual es propaguen”, precisa Michel André, director del laboratori d'aplicacions bioacústiques a la universitat politècnica de Catalunya (Espanya). El seu equip treballa en definir el soroll màxim tolerable per als cetacis, i en establir una cartografia de la contaminació sonora a les costes espanyoles. Michel André confia en ampliar aquest darrer projecte a nivell mundial gràcies a la campanya Chanching Oceans, llançada el 10 de juliol, a Marsella, per la fundació suïssa Antinea: una expedició a bord d'un antic navili de guerra que pretèn recollir dades d'un centenar d'àrees marines protegides però que encara està buscant la major part del seu finançament.
Urgència d'actuar
Mentrestant, què fer? En desembre del 2008, a la novena conferència dels components de la Convenció sobre les espècies migratòries (CMS), La Comunitat Europea va presentar un projecte de resolució en què instava a la comunitat internacional a adoptar mesures tendents a reduir el soroll submarí. La creació de “zones de protecció” de la mar i les conques tancades, un millor control dels nivells sonors, la constitució de bases de dades que indiquin l'origen dels sons produïts per l'home: quasi tot està per fer.
I hi tenim urgència d'actuar. Segons l'informe del Grup intergovernamental d'experts sobre l'evolució del clima (GIEC), publicat a finals de 2007, l'augment dels nivells de diòxid de carboni a l'atmosfera implicà una acidificació de les mars i oceans. A més, aquesta acidificació podria contribuir a transformar el medi marí en més sorollós, al disminuir la capacitat d'absorció de sons de baixa freqüència. Si no invertim aquesta tendència, podrem continuar, demà, sentint cantar les balenes?
Catherine Vincent
© Le Monde
1 comentari:
Dios, más claro imposible. ¡Las siempre nefastas y putas repercusiones de nuestros actos!, con perdón.
Un fuerte abrazo, Julio, y permíteme que te robe este artículo para colgarlo en mi grupo de Facebook.
Sahha, querido amigo.
Publica un comentari a l'entrada